Warning: Trying to access array offset on value of type null in /usr/home/majodent/domains/dentalrtg.pl/public_html/plugins/system/nrframework/NRFramework/SmartTags.php on line 90 PANTOMOGRAM

Rejestracja 797 113 453 | kontakt@dentalrtg.pl

PANTOMOGRAM

Rentgen panoramiczny tworzy płaski obraz jaki stanowi twarzoczaszka, obrazując zdjęcie szczęki i żuchwy na jednym ujęciu.

Pantomogram może służyć do oceny zarówno stanu przyzębia jak i nieprawidłowości w budowie korzeni lub miejsca zębów zatrzymanych. Dzięki temu badaniu można określić stopień mineralizacji zębów oraz kierunek ich wyrzynania.

Kiedy wykonuje się pantomogram?

Badanie pantomograficzne stało się podstawowym badaniem przeglądowym które powinno wykonywać się raz na dwa lata. Stomatolog, dzięki zdjęciu rtg jamy ustnej oraz jej okolic, może zauważyć urazy, takie jak np. złamania oraz nieprawidłowości w obrębie kości szczęki, stawów skroniowo żuchwowych oraz torbiele, uszkodzone zęby, infekcje i guzy niedające do tej pory objawów.

Wskazania do wykonania zdjęcia pantomograficznego:

• Podstawowa diagnostyka kostna żuchwy i szczęki
  • Planowane leczenie ortodontyczne
  • Wszelkie urazy szczęki
  • Głęboka próchnica zębów
  • Choroby przyzębia, gdy konieczne jest wykrycie zmian zapalnych w obrębie jamy ustnej,
  • Ekstrakcja zębów, zwłaszcza w przypadku konieczności usunięcia wyrżniętych lub zatrzymanych zębów.
  • Przed wykonaniem niektórych zabiegów chirurgicznych poza jamą ustną np. w przypadku operacji zaćmy, aby wykluczyć obecność ogniska zapalnego.

Przeciwskazania do wykonania zdjęcia pantomograficznego:

• kobiet w ciąży,
  • osoby nieprzytomne,
  • chorzy leżący, którzy nie są w stanie utrzymać pionowej pozycji kręgosłupa szyjnego,
  • pacjenci, u których występuje brak współpracy podczas badania